1. Hei! Hva heter du? Sveiki! Kāds ir tavs vārds? Apsveicam, ka nospriedāt iemācīties norvēģu valodu! Veicot pirmos apmācības soļus svarīgi ir iemācīties gramatikas pamatlikumus – personu vietniekvārdus, kā veidot apgalvojuma un nolieguma teikumu, pareizu vārdu kārtību teikumā. Apguvuši teoriju, nodarbības jaunos vārdus un frāzes, jau šodien varēsiet norvēģiski stādīties priekšā, pastāstīt, no kurienes esiet, kādās valodās runājiet, kas patīk un kas nepatīk. Sākam!
2. Verden rundt. Land og yrker. Apkārt pasaulei. Valstis un profesijas. Pirmajā nodarbībā iemācījāmies pareizi pateikt apgalvojuma un nolieguma teikumus. Tagad ir laiks iemacīties uzdot jautājumus! Šodien runāsim par profesijām, valodām un valstīm. Iemācīsimies ne tikai stādīties priekšā, bet arī uzzināt par ko strādā sarunu biedrs, kādas valodas māk, uz ko viņš cer savā profesijā.
3. Jeg har en stor familie Man ir liela ģimene. Šodien mācāmies par lietvārdiem un to dzimtu, īsumā apspriežam, kad lietojam lietvārdu noteikto vai nenoteikto galotņu formu. Šīs gramatikas zināšanas būs nepieciešamas stāstot par savu ģimeni – tā ir trešās nodarbības pamattēma.
4. God morgen! Labrīt! Ceturtajā nodarbībā patīkami smaržo rīta kafija, dzirdam kā rosās un steidzas uz darbu Nora un Anna. Iemācīsimies galvenos dienas ēdienu, pārtikas produktu nosaukumus, ceļosim iepirkties uz veikalu. Turklāt iemācīsimies skaitīt līdz vienam miljonam. Grūti noticēt? Uz priekšu, drīz noticēsiet!
5. Hva koster billetten? Cik maksā biļete? Laba draudzene ielūdza Annu uz dzimšanas dienu Stavangerā. Vai viņai izdosies izkļūt no darba un norvēģu valodas kursu maratona, lai papriecātos? Šajā nodarbībā iemācīsimies nedēļas dienu nosaukumus, modālos darbības vārdus, hver un hvert atšķirības. Ar šo jauno zināšanu bagāžu mēģināsim patstāvīgi iegādāties vilciena biļetes uz vienu no skaistākajām Norvēģijas pilsētām – Bergenu.
6. På kjøpesenteret Tirdzniecības centrā. krāsas, smaržas, garšas. Tas - “viņa augstība īpašības vārds” - adjektīvs. Pēc šīs nodarbības apsolam, ka Jūsu norvēģu valoda kļūs krāsaināka un vēl skaistāka!
7. Hvor kommer du fra? No kurienes tu esi? Iemācīsimies pastāstīt un pajautāt par dzimto zemi, laiku, nacionālajiem ēdieniem. Veidot pareizus teikumus mums palīdzēs jauna gramatikas tēma - S-genitiv - (lietvārda ģenitīvs). Šajā nodarbībā Annas vilcienā satiktā līdzbraucēja ir no eksotiskas valsts, kas varbūt paplašinās Jūsu ģeogrāfijas ziņas.
8. En vanlig dag Parasta diena. Šajā nodarbībā turpināsim praktizēt teikumu veidošanā, kuri nesākas ar teikuma priekšmetu. Par vārdu secību tajos minējām jau pirmajā nodarbībā, savukārt šajā – izskatīsim šo sarežģīto gramatikas tēmu. Iemācīsimies pareizi pasniegt darbības secību: ko daram vispirms, tad un pēc tam, mange un mye atšķirība. Šīs zināšanas un jaunie nodarbības vārdi atļaus pastāstīt par parastu nedēļas dienu. Tāpat iemācīsieties pastāstīt cik Jums gadu. :) Hvorfor? Fordi. Mange / mye
9. Hvor bor du? Kur tu dzīvo? Iemācīsimies apstākļa vārdus – adverb. Tie piedod norvēģu valodai izteiksmīguma un nozīmes nianses. Daudz jauni vārdi vārdnīcā noderēs mācoties tēlaini pastāstīt par savu mājokli.
10. Nora i banken og på postkontoret Nora bankā un pastā. Desmitajā nodarbībā iemācīsimies, kā uzvesties ikdienišķās praktiskās situācijās bankā un pastā. Mūsu teikumi paliek sarežģītāki un garāki – mācamies saikļus.
11. Det regner! Līst! Šajā nodarbībā apgūsim det-setninger. Tā ir tipiska norvēģu valodas teikuma konstrukcija, kuru visbiežāk lieto sniedzot jaunu informāciju. Uzzināsim gan jaunus izteicienus par laika apstākļiem, gan kā rīkoties pērkona negaisa laikā.
12. Når begynner filmen? Kad sākas filma? Šodien runāsim par televīzijas pārraidēm un mācīsimies pareiz pateikt laiku. Varēsiet ne tikai precīzi pastāstīt cikos ceļaties, cik laika pavadiet darbā, cikos atgriežaties, bet arī pastāstīt kādas pārraides un filmas jums visvairāk patīk
13. Jeg er syk Es slimoju. Ķersimies klāt pie vietas prievārdiem; iemācīsimies pateikt, kur atrodas lieta vai cilvēks vai pārvietojas attiecībā pret citu objektu. Jaunie vārdi Jums būs noderīgi zvanot vai apmeklējos ārstu, ja būsiet saslimis.
14. Hva gjorde du i går? Ko Tu vakar darīji? Šodien apgūsim pagātnes preteritum laiku, un bieži ar to lietojamos laika apstākļus.
15. På restaurant Restorānā. Šodien mums ir gardēžu noskaņojums. :) Lai pareizi izteiktu savus nākotnes nodomus (piemēram, apmeklēt restorānu un pasūtīt savu mīļāko ēdienu), iemācīsimies vienkāršo nākotni. Varu derēt, ka nebeigsiet vēl nodarbības, bet jau starpbrīdī ēdīsiet uzkodas. :)
16. Har du ryddet leiligheten? Vai sakārtoji dzīvokli? Šajā nodarbībā iemācīsieties daudz sadzīves izteicienus, kas saistīti ar mājas apsaimniekošanu. Jaunā gramatikas tēma – saliktā tagadne (presens perfektum).
17. En grensepassering. På hotellet. Robežas šķērsošana. Viesnīcā. Septiņpadsmitajā nodarbībā iemācīsimies vajadzīgās frāzes, kuras var noderēt šķērsojot Skandināvijas valstu robežas. Tāpat arī, pieteiksim numurus viesnīcā. Patiešām lietderīga nodarbība :) Gramatikas daļā iepazīsimies ar refleksive pronomen un refleksive verb..
18. Kan du anbefale en pålitelig barnevakt? Vai vari ieteikt uzticamu auklīti? Aštoņpadsmitā nodarbība mums ir pilna ar mazuļu klaigām un noraizējušiems vecākiem, kuri meklē uzticīgu auklīti. Apguvuši jaunu gramatikas tēmu - eiendomspronomen – varēsiet norvēģiski pateikt, kas kam pieder.
19. Hvor finner jeg en internettkafé? Kur atradīšu interneta kafejnīcu? Iemācīsimies uzpildīt degvielu un visā ātrumā ienirsim informācijas tehnoloģiju pasaulē. Gramatikas daļā uzzināsim, kā tiek veidota pavēles izteiksme imperativ.
20. En fartsbot Sods par pārsniegtu ātrumu. Anna iegādājās jaunu automašīnu. Taču, kas notiek liela ātruma cienītājiem? Šodien palielināsim savu vārdu krājumu no automašinu tēmas, kā arī uzzināsim, kāds ir atļautais ātrums Norvēģijas ceļos.
21. Høytider og tradisjoner Svētki un tradīcijas. Divdesmit pirmajā nodarbībā runājam par svarīgākajiem kalendārajiem svētkiem, tradīcijām un mācamies kārtas skaitļa vārdus. Starp citu, uzzināsim dažus eksotisku tradicionālu norvēģu ēdienu nosaukumus.
22. Høytider og tradisjoner II Svētki un tradīcijas II. Divdesmit otrajā nodarbībā runājam par svarīgākajiem svētkiem un tradīcijām, kuru nav kalendārā, un studēsim personu vietniekvārdu objekta formas. Lai jums veicas :)
23. Skiglede Slēpošanas prieks. Slēpošana – populārākais brīvā laika kavēklis Norvēģijā. Tātad, šajā nodarbībā mēs slēpojam, īrējam inventāru un mācāmies īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes.
24. Hvor mye vet du om Norge? Vai daudz zini par Norvēģiju? Šajā nodarbībā runājam par Norvēģijas ģeogrāfisko stāvokli, administratīvo iedalījumu, mazākumtautībām, dabas resursiem. Nevilcinieties - būs noderīgi un interesanti tāpēc, ka uzzināsim ne tikai, kā sauc valstī augstāko kalnu vai dziļāko ezeru, bet tāpat iemācīsimies Å TRO – Å SYNES – Å MENE – Å TENKE lietošanas īpatnības.
25. Førstedaten Pirmā tikšanās. Šīs nodarbības tēma dažiem no jums izraisīs smaidu un liks patīkami nodrebēt. Apsolam: ja labi iegaumēsiet visus jaunos vārdus, droši varēsiet iet uz randiņiem ar norvēģi vai norvēģieti. :) Gramatikas daļā iztirzāsim, kad uz jautājumu pozitīvi atbildam ar ja, un kad – jo, kā arī iemācīsimies vær så god un vær så snill lietošanas gadījumus.
26. I skjønnhetssalongen Skaistuma salonā. Šodien iemācīsimies daudzu skaistuma procedūru nosaukumus. Nodarbībā neaizmirsīsim arī vīriešus – frāzes, kuras Jums būs noderīgas frizētavā. Mūsu teikumi pagarinājas un kļūst sarežģītāki – iztirzājam som setninger.
27. Typisk norsk
Tipisks norvēģu. 6 lietas, kuras, pēc mūsu domām, visvairāk ir saistītas ar Norvēģiju. Uzminiet, kas tās ir? :) Pateiksim priekšā, ka viena no tām – darba rīks, kuru izdomāja norvēģi, citas divas lietas ir iekļautas pretīgāko pasaules ēdienu desmitniekā. Par pārējām lietām drīz uzzināsiet!
Ceram, ka ne tikai labi apgūsiet jauno gramatikas tēmu - nenoteikto vietniekvārdu noen un noe lietošanu, bet arī uzzināsiet šo to jaunu.
28. Høflighetsfraser i hverdagen Pieklājības frāzes ikdienas dzīvē. Šodien iztirzāsim både - og, enten – eller, verken – eller saikļu lietošanas īpatnības, specifiskos norvēģu pieklājības frāzes, kurās tiek izteikta pateicība un atbilde.
29. Jobbsøking Darba meklēšana. Ar šo nodarbību iesākam mācību ciklu par darba meklēšanu, un ar to saistītām tēmām. Gramatikas daļā iztirzāsim pasīvās darbības vārda formas.
30. Jobbsøknad Pieteikums darbam (motivācijas vēstule). Šajā nodarbībā ļoti daudz padomu, kā uzrakstīt labu motivācijas vēstuli. Atradīsiet iztirzātu šo dokumenta paraugu - Nora meklē oficiantes darbu. Gramatikas daļā Jūsu uzmanība tiks pievērsta bestemt form av adjektivet - īpašības vārda noteiktajai formai.